Blog 1: De eerste paar dagen

20 januari 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na maandenlange voorbereidingen was het afgelopen woensdag eindelijk zover: ik verruilde het vertrouwelijke Nederland in voor het verre en toch enigszins enge Zuid-Afrika. Iets over half zeven in de ochtend arriveerden papa en ik met een handbagage en backpack waar echt niets meer in paste op Schiphol. Voor het afscheid eerst nog wat koffie drinken met Jane, mama en papa en daarna dan toch echt doei zeggen. De reis duurde in totaal ongeveer elf uur en ik landde op woensdagavond 22.30 uur lokale tijd in Kaapstad (in Zuid-Afrika is het momenteel een uur later). In de aankomsthal stond daar een chauffeur op me te wachten om me naar mijn nieuwe huis te brengen, wat in een wijk vlakbij Bloubergstrand en Kaapstad is. In de auto vertelde hij wat over het gebied waar we doorheen reden en gaf hij al tips over veiligheid. In mijn nieuwe huis stond het koppel waarbij ik zou gaan intrekken te wachten en na een korte rondleiding gingen we snel slapen.

De volgende dag heb ik vooral gebruikt om te settelen en uit te rusten. Mijn huurauto werd al in de ochtend afgeleverd (het OV is hier niet heel veilig en rijdt weinig buiten Kaapstad), dus ik kon meteen oefenen met rijden en op zoek gaan naar de supermarkt. Gelukkig reed er iemand mee om de weg te laten zien en verkeersregels uit te leggen aangezien mijn Zuid-Afrikaanse simkaart nog niet werkte en er hier net wat andere verkeersregels zijn. Zo rijden we hier aan de linkerkant van de weg en zijn de voorrangsregels net wat anders dan in Nederland. Aan het eind van de middag kwam een van de twee andere meisjes die er wonen thuis van stage en zij liet me het strand van Bloubergstrand zien. Het was jammer genoeg erg bewolkt, dus ik kon nog niet meteen het uitzicht zien waarom Bloubergstrand bekend is, maar hier kwam de volgende dag gelukkig verandering in :)

Op vrijdag ben ik naar een winkelcentrum vlakbij gereden om wat inkopen te doen en een nieuwe simkaart te regelen, aangezien de simkaart die ik had gekregen nog steeds niet werkte. Deze simkaart deed het gelukkig wel en na er MB's op te hebben gezet, kon het toeren nu toch echt beginnen (zonder google maps ben je hier nergens)! Aangezien het uitgerekend die dag regende ben ik naar een koffietentje gegaan in Bloubergstrand om koffie te drinken en een boek te lezen. Het parkeren hier gaat trouwens net iets anders dan in Nederland. Er lopen op de open parkeerterreinen en bij parkeerplaatsen op straat vaak lokale mensen rond in gele hesjes die 'letten' op je auto, omdat er redelijk veel ingebroken wordt in auto's. In ruil hiervoor geef je ze een aantal Rand. Dit is niet verplicht, maar mijn huisgenoot heeft me uitgelegd dat het niet bepaald wordt gewaardeerd als je dit niet doet en gaf als tip om daarom altijd wat kleingeld bij je te hebben. Gelukkig was het al snel droog en scheen zelfs de zon, dus ben ik verkast naar het strand. Hier zag ik het uitzicht waarom Bloubergstrand bekend is en snapte meteen waarom er veel mensen zitten met mooi weer. Het uitzicht op de tafelberg is echt top zoals je op de foto kan zien :) In de avond was het lekker rustig in huis, aangezien iedereen moe was en een chillavondje had voor zichzelf.

Zaterdag heeft mijn huisgenoot mij meegenomen naar Kaapstad. Om meteen weer te oefenen met rijden, zijn we met mijn auto hierheen gegaan. Dit rijden was toch wel wat anders dan wat ik tot nu toe gewend was. Ik dacht dat mensen in Rotterdam verkeersregels beschouwden als vriendelijke suggesties, maar in Kaapstad is het nog een tikkeltje erger. Mensen lopen en fietsen over de straat heen, niet alleen op wegen waar je maar 50 of 60 mag, maar ook op grotere wegen waar je 80 mag en het schijnt dat dit zelfs het geval is op snelwegen... Ze steken zo de straat over en het lijkt bijna alsof het ze niet uit maakt of je stopt of niet. Ook zie je bedelaars langs de auto's lopen en rijden sommige auto's als gekken. Na een halfuurtje rijden kwamen we aan bij de Old Biscuit Mill, waar een grote markt was. Na hier een tijdje rond te hebben gelopen, reden we door naar Waterfront, waar nog meer marktjes waren, een groot winkelcentrum en genoeg terrassen aan het water om wat te drinken. In de avond hebben we met zijn allen spelletjes gespeeld thuis en zijn we vroeg gaan slapen aangezien sommigen van ons weer vroeg op wilden de volgende dag.

Zondag (vandaag dus :) ) ben ik weer alleen op pad gegaan. Ik wilde graag wat meer van Kaapstad zien en een overzicht krijgen van de stad, maar hier is het niet veilig om in je eentje of zelfs überhaupt de hele stad rond te lopen. Meerdere mensen hadden mij aangeraden om daarom een hop on - hop off tour te doen (je weet wel, in van die knalrode bussen...). Ik begon er vanochtend een beetje sceptisch aan omdat ik dacht dat ik het saai zou vinden, maar dit bleek totaal niet het geval te zijn. De bus reed namelijk door de mooiste gebieden heen en ik kreeg in een keer een overzicht van de stad. Ook stopte de bus bij genoeg plekken waar ik wel rustig kon rondlopen en zelf de boel kon verkennen. Daardoor duurde de bustour die normaal gezien maar anderhalf uur duurt, opeens vier uur :) Tijdens deze tour bleek al gauw waarom ik niet de hele stad door kan lopen: er zijn enorme verschillen tussen arm en rijk. Op een bepaald moment reden we door een wijk met enorme huizen die uitkijken op enerzijds de zee en anderzijds de Tafelberg, maar tien minuten daarvoor reden we door delen waar op een grasveld veel daklozen bij elkaar liggen en het er aftands uit ziet. Na deze bustour heb ik nog even rondgelopen in Waterfront en ben toen weer terug naar huis gereden.

Mijn eerste dagen hier in het (meestal) zonnige Zuid-Afrika bevallen goed. Het is meestal lekker weer, de mensen zijn aardig en de omgeving is prachtig. Morgen begint mijn stage hier, waar ik erg veel zin in heb! Ik ben van plan om iedere week of om de week (ligt eraan hoeveel ik gedaan heb :) ) een blog te schrijven, dus ik houd jullie regelmatig op de hoogte van al mijn avonturen :)

1. Cees-Jan Adema:
    20 januari 2019
    Leuk Simone! Veel plezier en succes morgen!
  2. Pauline:
    20 januari 2019
    Wat goed en leuk geschreven. Fijn dat we met je mee mogen en kunnen leven. Ik vind je stoer Simone!
  3. Monique:
    21 januari 2019
    Veel succes Simone. Heel leuk om zo mee te leven / lezen met je avonturen.
  4. Frits:
    21 januari 2019
    Super stoer en wens je heel veel plezier daar
  5. Irma:
    22 januari 2019
    Ook even heel benieuwd hoe het met je gaat. Je bent lekker ondernemend dat is echt leuk. En zo goed voor de rest van je leven deze ervaring in een heel ander land in plaats van het platte gestructureerde overgeorganiseerde Nederland. Heel veel succes aankomende tijd.
  6. Catharina:
    23 januari 2019
    Ha Simone ,
    Wat leuk dat wij zo mee kunnen reizen. Veel herinneringen van onze eigen reis komen zo ook weer boven. Veel plezier en geniet ervan ook als het soms even tegen zit.